Mandy's Blog

Mijn gezaag, geklaag, ergenissen en blijde gebeurtenissen.. Wees welkom!

Grootouders 28 april 2011

Filed under: Uncategorized — meindhi @ 6:23 pm

Grootouders, dat zijn de mensen die je verwennen en met een knipoog zeggen dat het goed is. Terwijl je ouders net zeggen dat het niet goed is. Je bent hun oogappel en krijgt bijna alles gedaan. Tenminste dat beweren de mensen want wij hebben onze grootouders nooit gekend. Mijn vader zijn ouders waren al dood toen ik werd geboren. Mijn moeder haar ouders wonen in Duitsland en keken niet naar hun kinderen om.

Maar toen mijn moeder hertrouwde had ik plots wel twee grootouders. Ze omarmden ons alsof we hun eigen kleinkinderen waren ook al hadden zij al vijf kleinkinderen en wij doopten hen ‘Oma en Opa Snor’. Want Opa had dan weinig haar op zijn hoofd, zijn witte volle snor lag altijd in de juist de plooi. Opa straalt, altijd. Hij is erg groot net zoals mijn stiefvader en draagt een heuse opa-ton met zich mee. Omdat hij graag vist aan de maas ziet hij ook altijd bruin, winter of zomer. Maar opa is ook een hartpatiënt, al jaren en het is niet dat hij er iets voor laat. Hij drinkt zijn oude jeneverkes nog altijd, ondanks dat de dokters dit afraden want meneer wil genieten van het leven.

Toen mijn ouders met oma en opa op vakantie waren in Tenerife waren, kregen we op een dag een verontrustend bericht. Opa had al enkele dagen last en mijn moeder wou toch maar naar de dokter. Wie weet was er iets aan zijn hart. Het bleek vrij ernstig en hij werd in het ziekenhuis opgenomen. Hij had blijkbaar vocht in zijn longen, hoe en waarom dat wist niemand. Na een paar dagen ziekenhuis mocht hij weer mee naar Nederland. Opa bloeide weer helemaal open en was plots zelfs weer beter te been. Maar nu een dikke maand later werd opa weer in het ziekenhuis opgenomen. Hij voelde zich misselijk en men ging voor de zekerheid even naar het hospitaal. Al snel werd duidelijk dat dit heel serieus was en vandaag kregen we een deel van het verdict.

Hij heeft niet meer lang te leven die opa van mij. Hij heeft een tumor in zijn lever, hierdoor falen de nieren en krijgt hij vocht in zijn longen. Het is een kwestie van dagen. Volgens mijn moeder vecht hij hard, die oude man. Hij wil wel, maar ik vrees dat hij niet meer kan. Dus nu is het morgen aan mij, ik rijd anderhalf uur naar Nederland om afscheid te gaan nemen van iemand die denkt dat hij binnen een week wel weer de oude zal zijn. Het doet me zo’n pijn. Hij was de beste opa die mij had kunnen kiezen, want hij was degene die mij zo’n dertien jaar geleden aan iemand voorstelde zijnde zijn kleindochter.

Dankjewel voor alle mooie momenten die we beleefden Opa Snor. Ik zal ze koesteren en kan je aub de groetjes aan mijn vader doen? We zullen goed voor Omatje zorgen, beloofd.

 

3 Responses to “Grootouders”

  1. An Says:

    Sterkte Mandy!

  2. Tamara Says:

    Mooi eerbetoon!

    Sterkte… :s

  3. danique Says:

    Wat een blog vol intense emotie. Ik verloor mijn oma en mijn opa bleef achter, in Portugal. Pijn die voor mensen die een leven deelden vreselijk is.
    Elk verlies van naasten is vreselijk, het is mooi dat je daarvoor woorden kan vinden die eigenlijk onvindbaar zijn.


Geef een reactie

