Mandy's Blog

Mijn gezaag, geklaag, ergenissen en blijde gebeurtenissen.. Wees welkom!

Opatje 6 mei 2011

Filed under: Uncategorized — meindhi @ 3:00 pm

De afgelopen week heb ik vaak de vraag gekregen hoe het nu met opa was… Ik heb hier niet vaak op gereageerd, bewust. Eigenlijk gewoon omdat ik het zelf niet kon plaatsen en omdat ik zelf niet precies wist hoe het nu met hem was. Ik ben bijna elke dag geweest. Uren en uren heb ik in de auto gehuild, zowel op de heenweg als op de terugweg. Maar aan zijn bed probeerde ik zoveel mogelijk te lachen en niet te huilen. Ik hoor jullie al denken, lachen? Ja! Lachen! Er viel ook heel wat de lachen, tenminste op zijn goede dagen. Er waren dagen dat hij zo helder was en zo oprecht. Zo vertelde hij me dat hij het getroffen had met ons en dat hij blij was dat Rick mijn moeder had leren kennen. Hij verbaasde er zich ook over dat hij zoveel van mensen kon houden die eigenlijk geen eigen bloed waren. De mooiste compliment kreeg ik van hem. Wanneer ik op zijn kamer kwam, was hij altijd zo blij om mij te zien… “Och schatje, ben je hier weer?” “Kom je voor mij?” “Helemaal van België” “Wat ben jij toch een schat seg, helemaal voor mij, heel dat stuk rijden” “Rick, geef dat meisje eens geld voor haar bezine, de schat” Veel gehoorde zinnetjes van opa de laatste week.

Hoe ziek en miserabel hij zich ook voelde, een grapje kon er vaak af. Omdat hij MRSA heeft opgelopen in Tenerife moest het ziekenhuispersoneel van die gekke pakken en mondkapjes aandoen. Hij jammerde hier vaak over, omdat hij zo niet kon zien of de verpleegsters knap waren. Maar er waren ook slechte dagen. Dagen dat ik zeven uur in het ziekenhuis was en slechts drie keer een kwartiertje bij hem kon zitten. Dagen dat hij smeekte om er einde aan te maken omdat hij niet wou dat wij onze tijd verdeden in het ziekenhuis. Dagen dat ik twee uur aan zijn zijde zat voor hij besefte dat ik het was. Dagen dat hij jammerde dat hij zo lang moest wachten om te mogen gaan.

Toen hij naar huis mocht begreep hij er helemaal niets meer van! Hij ging toch dood? Waarom mocht hij dan naar huis? Dan wou hij gelijk de krant lezen, ahja! Hij mocht naar huis dus zo erg zou het wel niet zijn, toch? Dat ging natuurlijk niet meer… Hij vertelde prachtige verhalen en haalde stoten uit waar heel de kamer om moest lachen. Zo kwamen eens binnen nadat hij vijf minuten alleen was geweest en stak het zuurstofbuisje met aan het uiteinde een watje aan (dat in de neus hoort) in zijn oor. Toen ik vroeg wat precies de bedoeling was, jammerde hij dat zijn walkman (jaja) stuk was en dat er alleen maar ruis uitkwam.🙂 Wat ook de hele kamer deed lachen was zijn antwoord op de vraag of de verpleegster nog iets kon doen voor hem. “Twee vingers schuim op mijn biertje aub”. Of toen hij veel pijn had en iedereen op de gang bang zat af te wachten en enkel oma aan zijn zijde stond, kwam oma ineens vol de gang opgelopen en riep over heel de afdeling dat er dringend en ik citeer “Kan er iemand een shot Morfine scoren voor mijn man Godverdomme!” Er werd veel gelachen en veel gehuild.

Gisteren ging ik langs, voor de eerste keer sinds hij thuis was. Hij raaskalde en ik kon hem echt niet meer verstaan. Toen ik antwoordde op zijn vraag waar Lukas was, antwoordde hij dan weer dat het een mooi toneelstuk was.. Ik wist dat het niet lang meer ging duren en hij smeekte ook om te mogen gaan.. Maar toen mijn moeder net liet weten dat de artsen voor een paliatieve sedatie hebben geopteerd, zakte de grond onder mijn voeten toch weer even weg. Hij ligt nu in een diepe slaap, die diepe slaap zal overgaan tot een coma en dat tot zijn hart stopt. Ik mis hem nu al, die oude man.

 

One Response to “Opatje”

  1. Tamara Says:

    Heel veel sterkte…


Geef een reactie

